Förskola
Hem » Förskola
Förskolan Maria nyckelpiga
Maria nyckelpiga
Vår förskola ska vara en plats för gemenskap, individuellt lärande, kreativitet, möten och vänskap. Barnen fostras i en demokratisk miljö där pedagogerna lyssnar och tar tillvara barnens kompetens och idéer. Vi utgår ifrån barnens erfarenhet, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskap.
Vi skapar pedagogiska rum där barnen får lust och inspiration att lära känna världen och där vi stärker barnens självförtroende och skapande. Vi har värdegrundsfrågor i fokus så barnen lär sig etiska värden och normer genom konkreta upplevelser och goda förebilder. De vuxnas förebild och förhållningssätt ska påverka barnens förståelse för respekt, olikhet, öppenhet, solidaritet och ansvar.
Vi vill arbeta med en waldorfpedagogik som ständigt utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt och en öppenhet för hur det moderna samhället förändras. Utöver de Waldorfpedagogiska pelarna kännetecknas verksamhetens särart och profil av odling/ trädgård, naturen/ skogsutflykt, en bredd av kreativa och estetiska aktiviteter, våra årstidsfester såsom stort inflytande för den enskilde människan både barn och pedagoger för att verksamheten ska vara levande och pulserande.
På Maria Nyckelpiga finns det två avdelningar som är syskongrupper: Röda Nyckelpigan och Gula Nyckelpigan. Småbarnen ingår i syskongruppen för att skapa sociala situationer för barnen i en familjeliknande miljö. Våra barn är mellan 1-6 år.
Under kärntiden (9- 14.00) är det 4 pedagoger som jobbar i varje grupp, kompletterad av resurspersonal, modersmålslärare (tex engelska, tyska, portugisiska) och extra fröknar vid behov vissa dagar.
Vi kompletterar med en eftermiddagspedagog för att kunna erbjuda 100% öppettid kl 07:00 – 19:00 . Vi har vikarier som är knutna till verksamheten.
Följ oss gärna på instagram
Varför Waldorf?
Vi erbjuder en modern och kreativ waldorfpedagogik som lägger mycket vikt på att utveckla människan i sin helhet, utveckla kreativitet, förmågor och individualitet. Vi arbetar med lärande för hållbar utveckling, barnen ska få möjlighet att skapa sin relation till naturen, miljön och världen, som de är en del av, för en hållbar framtid.
Rytm och rutiner
Genom en återkommande dags-, vecko- och årsrytm ska barnets trygghet, tillit, självförtroende stärkas. Genom att vila i vad som kommer hända kan barnet både vara i nuet samt lägga sin energi på att utvecklas och lära. Rytm och rutiner ska leda till en lugnare vardag och miljö.
Läroplan
Styrdokument vi får förhålla oss till är den allmän giltiga ”Läroplan på förskolan (Lpfö18) såsom Skollagen. Vi har som komplement waldorfförskolornas egen läroplan ”En väg till frihet” som genomsur vår vardag på förskolan i alla avseenden.
vanor och syften
Vår syn på barnets lärande sker ur ett övergripande helhetsperspektiv med stort fokus på barnets individuella lärande, inflytande och personlighet. Pedagogerna strävar efter att ur en helhetssyn på människan ge barnet bästa förutsättningar för att kunna utvecklas till en fri, harmonisk, kreativ och social människa.”
Utvecklingsområden
Det finns temaområden som fokuserar ett läroområde mer eller tydligare än andra genom aktiviteterna vi bjuder på (lik periodundervisningen i waldorfskolan) och med hänsyn till barnets individuella inflytande.
Kontakt
Tel: 08 - 551 719 82
Våra telefontider där ni kan nå oss bäst är tisdag och onsdag kl 10.30- 14.30, tisdagar även kl 16.30- 18.
Ni är välkomna att boka en tid för att hälsa på och lära känna oss!
Sjukanmälan görs per telefon/ telefonsvarare på avdelning (Gula Nyckelpigan 08- 55171983, Röda Nyckelpigan 08- 55171982). Vi ser gärna att du även frisk anmäler ditt barn!
Följ oss gärna på instagram
Kalendarium skolåret 2024/2025
Augusti
Tema: sommar, sand, bär och kryp (lek med sand/ vatten, plocka bär/ göra sylt, insekter och kryp, vi erövrar vardagen igen efter lovet, inskolningar pågår)
vecka 33 höstterminen börjar, måndag 12 augusti STUDIEDAG
September
Tema: Skördetiden (äpplen, olika sädesslag, olika grönsaker, skördefest),
Vecka 38 torsdag 19 september skördefest (intern fest, barnen får ta med sig en grönsak hemifrån)
Tema Mikaeli: vecka 40 Mikaeli (riddarspel, flyga flygdrake, Mikaelifest torsdag)
Oktober
Tema: höst, skogsdjur, ull (höstens skatter, olika löv, olika skogsdjur, karda ull)
Vecka 42 onsdag 16 oktober FOTOGRAFERING kl. 9.00 (gruppkort+ porträtt)
Vecka 43 tisdag 22 oktober FÖRÄLDRAMÖTE kl. 18.00 – 19.00
Vecka 44 kommunens höstlov (lovöppet efter behov/inlämnat lovschema)
November
Tema: Lykttiden (tända ljus i mörkret, göra lyktor, lyktfest, tova ull)
Vecka 46 tisdag 12 november lyktfest kl. 17.00 (med föräldrarna)
Vecka 46 lördag 16 november FIXARDAG (tillsammans med föräldrarna krattar vi löv och gör vinterklart på gården) kl. 9.30-12.30
December
Tema: Advent och Jul (Adventsträdgården, Lucia, pepparkaksbak, julpyssel, julfest)
Vecka 49 tisdag 3 december Adventsträdgården kl. 9.00 (intern fest för barnen)
Vecka 50 fredag 13 december Luciatåg kl. 8.00- 9.00 (vi lussar för föräldrarna)
Vecka 51 torsdag 19 december Tomtefest (julavslutning internt med barnen)
Vecka 52+ vecka 1 Jullov (lovöppet efter behov/inlämnat lovschema)
Vårterminen 2025
Uppdateras inför terminstart
Varför Waldorf?
Vi bjuder på en modern och kreativ waldorfpedagogik som lägger mycket vikt på att utveckla människan i sin helhet, utveckla kreativitet, förmågor och individualitet. Vi arbetar med lärande för hållbar utveckling, barnen ska få möjlighet att skapa sin relation till naturen, miljön och världen, som de är en del av, för en hållbar framtid. Vi är mycket ute i naturen på vår stora naturgård och i skogen samt odlar i vårt trädgårdsland. Att följa årstiderna med våra årstidsfester spelar en central roll.
Våra leksaker är mestadels av naturmaterial och ska utmana barnens kreativitet och skaparglädje. Vi ger lika förutsättningar och möjligheter för barnen oavsett kön, vi ser främst människan i barnet. Vår regelbundna dagsrytm ger barnen trygghet så hela barnets energi kan vara fri för att leka, lära, utforska och utvecklas. I vår verksamhet är barnen delaktiga i olika vardagssysslor och sammanhang. Genom att skapa olika pedagogiska miljöer och tillfällen lär sig barnen på ett naturligt och meningsfullt sätt att utveckla kunskap i olika områden. Barnets individuella inflytande gör verksamheten till en levande organisation. Maten lagar vår kock varje dag från grunden. Den är ekologisk, närodlad och vegetarisk. Vi har även pedagogisk köksverksamhet med barnen.
Rytm och rutiner
Genom en återkommande dags-, vecko- och årsrytm ska barnets trygghet, tillit, självförtroende stärkas. Genom att vila i vad som kommer hända kan barnet både vara i nuet samt lägga sin energi på att utvecklas och lära. Genom igenkännande i årsrytm bygger barnet på kunskap från sitt tidigare lärande. Rytm och rutiner ska leda till en lugnare vardag och miljö. Alla situationer i vardagen är lika viktiga.
Dagsrytm
Tiderna är cirka-tider, rytm flyter på och anpassas efter barnens/ gruppens behov på dagen.
- 6.30- 8.00 – Mottagning av alla barn på en avdelning
- 8.00- 9.00 – Mottagning på respektive avdelning
- 7.30- 9.00 – Fri lek
- 9.00- 9.30 – Fri lek och aktiviteter
- 9.30- 10.00 – Gemensam städning, samling och fruktstund/ mellanmål
- 10.00- 11.15 – Utelek på gården
- 11.30- 12.30 – Lunch
- 12.30- 13.30 – Vila
- 13.30- 15.00 – Innelek/ utelek/ aktiviteter efter väder
- 15.00- 15.20 – Mellanmål ute eller inne
- 15.20- 16.00 – Fri lek
- 16.00 – Sammanslagning på en avdelning eller på gården
Veckorytm och Matsedel
Varje dag har sin speciella prägel med en aktivitet men med förbehåll för förändringar och spontanitet, även matsedeln ingår i denna rytm.
- Måndag: Bakning (småbröd till soppan) grönsakssoppa med nybakat bröd, efterrätt.
- Tisdag: Målning (akvarell vått-i-vått) ris eller hirs med grönsaker (gratäng, biffar, sädeslåda).
- Onsdag: Pyssel och eurytmi, ugnsbakad potatis-rotfruktslåda med ägg och keso.
- Torsdag: Utflyktsdag – matsäck.
- Fredag: Fredagsmys, lugnare dag efter barnens behov med spontana aktiviteter. Pasta med lins-tomatsås/pastagratäng, lasagne.
Vanor och syften
Fri lek
Alla barn ska få möjlighet att inom den fria lektiden leka, hitta kompisar, få förverkliga egna idéer, få respons på individuella intressen, hitta sin plats i gruppen, öva sig i konflikthantering och inom sociala och demokratiska processer, genom efterhärmning i leken ta till sig vardagskunskaper och därmed förbinda sig med sin omvärld.
Aktiviteter och teman
Vårt arbetssätt är utvecklingspedagogik där alla barn ska få möjlighet att driva fram aktiviteter med stort inflytande på sitt individuella lärande och intresse. Pedagogen och barnet deltar i varandras världar. Aktiviteterna/ teman är inbäddade i ett meningsfullt sammanhang till vardagskunskaper, årstiderna/ naturen och omvärlden.
Samling
Samlingen knyter ihop vardagen och årstidernas speciella inslag genom lek, sång, rim/ ramsor, dans, rörelselek och rörelse. Den är även forum för diskussion av sociala och andra problem och upplevelser som uppstår i vardagen.
Utevistelse
Alla barn ska få möjlighet att leka utomhus i naturen och på gården, utveckla sin relation till naturen, öva sig i grovmotoriken, använda sig av och lära känna sin kropp (klättra, balansera, bollek, springa, hoppa, gräva, gunga osv), få motion, uppleva årstidernas förändringar och prägel, hjälpa till med trädgårds sysslor (så, plantera, vattna, skörda, kratta löv, lek med vatten, i snön osv), uppleva ”naturkrafter”(regn, snö, vind, sol, värme, kyla) och lära sig hantera de, uppleva att må bra av att vara i naturen och röra på sig för en god hälsa.
Vila
Lugn stund där alla barn ska få möjlighet att sova middag/ återhämta sig/ hitta ro i vardagen, småbarnen sover i vagnar utomhus.
Sagor
Genom sagoberättande, högläsning och dockspel stimuleras barnens fantasikrafter, språkutveckling och berikas barnets inre liv som ska leda till egen kreativitet och rörligt tänkande. I gemensamma diskussioner knytas an till vardagen och barnens frågor och funderingar.
Läroplan förskolan
Styrdokument vi får förhålla oss till är den allmän giltiga ”Läroplan på förskolan (Lpfö18) såsom Skollagen. Vi har som komplement waldorfförskolornas egen läroplan ”En väg till frihet” som genomsur vår vardag på förskolan i alla avseenden.
Vår syn på barnets lärande sker ur ett övergripande helhetsperspektiv med stort fokus på barnets individuella lärande, inflytande och personlighet. Detta syns även i vårt sätt att dokumentera barnets lärande. Vårt arbetssätt är utvecklingspedagogiken där pedagogen skapar lärande genom att utgå från barnets egna perspektiv, liksom hur lek, samspel och kommunikation samspelar i deras lärande.
”Ett grundläggande mål i waldorfpedagogiken är att varje barn ska utveckla sin egen individualitet i ett socialt sammanhang. Pedagogerna strävar efter att ur en helhetssyn på människan ge barnet bästa förutsättningar för att kunna utvecklas till en fri, harmonisk, kreativ och social människa.”
Ur ”En väg till frihet”.
Utvecklingsområden
De olika läroområdena/ mål i Lpfö18 genomsyrar vår vardag jämt på ett unikt sätt genom waldorfpedagogiken.
Det finns temaområden som fokuserar ett läroområde mer eller tydligare än andra genom aktiviteterna vi bjuder på (lik periodundervisningen i waldorfskolan) och med hänsyn till barnets individuella inflytande.
Skördetiden
Matematik (räkna, jämföra, storlek, form, volym, vikt mm), naturvetenskap (olika kretslopp i naturen, odling, sädesslag, äpplen, grönsaker), teknik (skörda, tillaga/ skära/ skala, tröska, mala, baka), språk, hälsa/ näring.
Mikaeli
Etisk/ moraliska värden, estetiska ämnen (drama/ sång), hälsa/ rörelse.
Höst
Naturvetenskap (olika kretslopp i naturen, årstidernas prägel, skogsdjur), språk/ rörelse, estetiska ämnen (akvarellmålning orange/ gul/ röd).
Martintiden
Etisk/ moraliska värden, teknik, estetiska ämnen (drama/ sång).
Adventstiden
Teknik (pyssel, olika baknings sätt), kultur, språk.
Vinter
Hälsa, naturvetenskap (snö experiment, årstidernas prägel, fåglar vid fågelbordet), språk/ rörelse, matematik (form och färg, mönster), estetiska ämnen (akvarellmålning blå).
Maskeradtiden
Naturvetenskap (kemi- olika experiment/ fysik- magnetism), teknik (pyssel), hälsa/ rörelse (dans, grovmotorik/ hinderbana), språk.
Vår
Naturvetenskap (kretslopp i naturen, årstidernas prägel, miljö/ återvinning), teknik (pyssel, odling, trädgård), språk, estetiska ämnen (påskfest, akvarellmålning grön).
Sommar
Naturvetenskap (årstidernas prägel, vattenkretslopp), kultur och estetiska ämnen (sång, fest, akvarellmålning alla färger).
Skogs och utedag
Naturvetenskap (årstidernas prägel, flora och fauna), hälsa (motion, grovmotorik, främjande/ förebyggande), språk, matematik.
Pedagogisk köksverksamhet:
Matematik (antal, räkna, mängder, vikt, volym, läge), teknik (teknik i vardagen/ köksredskap/ på gammalt vis/ kroppens kraft/ inflytande på enkel teknik), språk.
Samling
Språkutveckling, hälsa/ rörelse, etisk/ demokratiska värden.
Fri lek
Socialt samspel, konflikthantering, vara en god kompis, hjälpa varandra, demokrati, individuellt inflytande på sin situation och sitt lärande, alla läroområden.
Eurytmi
Språkutveckling, hälsa/ rörelse/ motorik.
Vila
Hälsa, språkutveckling.
Utelek
Hälsa, rörelse, naturvetenskap, teknik, socialt samspel och konflikthantering.
Vår syn på barnets lärande
Ur ett månadsbrev i oktober
Det är ett av förskolans mål det här året att göra vårt pedagogiska arbete, barnens lärande och våra mål mer synliga och medvetna för föräldrarna. Därför vill jag berätta lite mer om barnens lärande denna gång:
Skördetidens och höstens aktiviteter bjuder in barnen till lärande framförallt inom matematik, teknik och naturvetenskap samtidigt som alla andra områden jämt genomsyrar vår vardag. Äpplenas storlek, antal, vikt och form jämförs, äpplet skärs i flera delar, hur många kärnor finns, vem har plockat mest äpplen i korgen, vilken korg är tyngst/ lättast, hur mycket ryms i korgen, från korgen i lådan. Lövens olika former, storlek, färg. Grönsakernas olika former, hård/ mjuk, färger, vikt, lukt, hur växer olika grönsaker, deras särart och användning. Att tröska, mala, göra deg, baka, skära grönsaker, gräva upp potatis är att lära sig att använda sig av enkel vardagsteknik och tekniska föremål samt att få uppleva hur man kan påverka processer genom sin egen kropp, sin kraft, skicklighet, uppfinningsrikedom för att få till det man är ute efter.
Barnen lär känna olika kretslopp i naturen: från äppelkärnan till växt, blom, frukt och trädet genom årstiderna kalt av löv, spira, blomma, fullt i löv, utveckling av frukt, mognad, vissnad. Vi förberedde potatislandet, grodde och satt potatisarna i våras, barnen såg växterna gro och växa under sommaren, bladen/ blasten vissnar, vi gräver upp nya potatis på hösten, förbereder landet inför vintervilan för att göra om på våren igen. Barnen får ett sammanhang, en större förståelse/ aning om livets sammanhang och mening. De får möjlighet att uppleva hur de själva kan påverka, intressera sig för, engagera sig i genom att temat och temats aktiviteter kompletterar varandra, står i ett större sammanhang med varandra, i kretslopp och i detalj. Och var och en intresserar sig, driver fram sina individuella frågor/ intressen efter mognad där barnet befinner sig och behöver öva på/ vill veta/ prova/ forska samt att ta sig an utmaningar, våga, bli inspirerad… Att dra slutsatser och använder sig av upplevelser och kunskap i annat sammanhang.
På regndagar lekar vi i pölar, bygger fördämningar, öar, landskap, provar vad som kan flyta och hur vi/barnen hela tiden kan pröva idéer, utveckla leken, påverka förloppet.
Alla upplevelser barnen gör med sin kropp/ kroppskraft/ skicklighet inom områden teknik, pröva/ uppleva/ se/ påverka är av oskattbart värde för att senare kunna förstå (teoretiska) fenomen i naturvetenskapen. Samt att allt övande skapar förutsättningar och trygghets bas för att kunna koncentrera sig, sära det viktiga från det mindre viktiga, lära sig läsa, skriva, räkna, förstå sammanhang, kunna bli nyfiken/ intresserad, tryggheten att ”jag kan (lära mig)”.
Ni förstår att det händer så otroligt mycket i barnets individuella lärande varje dag, små och stora saker som vi hela tiden försöker se, uppmärksamma, iaktta, bekräfta, utmana, lyssna på, skapa förutsättningar för/ ge tid och möjlighet för att vidareutveckla och pröva som vi sedan försöker sammanfatta/ ge en överblick om på utvecklingssamtalet för er. Barnen ska ha frihet att utvecklas och pröva sig fram, intressera sig för utan att känna att de behöver prestera, uppleva till våra förväntningar, göra fel eller rätt.
Det är därför vi inte analysera barnets lärande och utveckling tillsammans med eller inför barnet. Det vi analyserar är om och hur vi har lyckats skapa förutsättningar för detta och hur vi kan förbättra förutsättningarna. Och så följer vi uppmärksamma barnets utveckling och behov för att kunna veta om vilka förutsättningar vi behöver skapa, på vilket sätt och när vi kan/ behöver stödja/ hjälpa. Och det viktigaste av allt är att vi är och lever med barnen: gläder oss tillsammans med de när de lär sig, klarat av, vågat, vill visa. Visa förståelse, hjälp, empati, tröstar, göra tillsammans eller visa vägen när någonting går fel, inte vill lyckas eller luften går ur…
Kontakt
- Adress
Förskolan Maria Nyckelpiga
Mölnbovägen 21
153 32 Järna
- Telefon
Tel: 08 – 551 719 82
Våra telefontider där ni kan nå oss bäst är tisdag och onsdag kl 10.30- 14.30, tisdagar även kl 16.30- 18. Ni får gärna lämna ett meddelande så svarar vi så fort vi kan.
Ni är välkomna att boka en tid för att hälsa på och lära känna oss!
- E-post
Rektor
Tina Björk
Vill du ansöka till förskolan eller ställa ditt barn i kö?
Sjuk/Friskanmälan
Sjukanmälan görs per telefon/ telefonsvarare på avdelning (Gula Nyckelpigan 08- 55171983, Röda Nyckelpigan 08- 55171982). Vi ser gärna att du även frisk anmäler ditt barn!