Waldorfpedagogik

Se alla Waldorf 100 filmer här.

Waldorfskolans kursplan sträcker sig från F-12. Elever som läser på Waldorfskolans gymnasiedel kan välja mellan naturvetenskapligt, estetiskt program bild och form samt samhällsprogrammet, med särskild variant Waldorf.

Waldorfrörelsen är internationell, och det finns omkring 1100 Waldorfskolor i mer än 100 länder i alla världsdelar. I Sverige finns  det 41 skolor som är medlemmar i Waldorfskolefederationen.

Den Första waldorfskolan

Den första waldorfskolan grundades 1919 i Stuttgart på initiativ av fabrikören Emil Molt. Han gav i uppdrag till Rudolf Steiner att starta en skola för arbetarnas barn. Vid den här tiden, efter första världskriget, gick det en våg av pedagogiskt nytänkande genom Europa och USA. Det var många som reagerade på den då traditionella skolans industriella syn på utbildning och människa och som samtidigt ville bygga en skola som också skulle främja en fredsimpuls i världen.

klasser

Läs mer om de olika årskurserna

Ansök till Mariaskolan

Ansök till skolan genom att fylla i ansökningsformuläret här.