Skolans historia

Mariaskolans historia

Mariaskolan drivs av föreningen Maria Magdalena och är en liten Waldorfskola som gemensamt bärs av föräldrar och lärare. Skolan grundades först på mitten av 1980-talet och gjorde sedan en nystart år 1993 med 22 elever. År 1994 hade elevantalet dubblats och lärare och föräldrar bestämde sig för att köpa den gamla Ulldalsskolan tillsammans och Mariaskolan flyttade in på Hjulåkersvägen. I vårt rosa skolhus har vi huserat sedan dess. År 2013 byggde vi ut skolhuset och idag har vi cirka 160 elever i klasserna F-9. Skolan har en varierande skolgård med kryddträdgård, trädgårdsland, skogsdungar, fotbollsplan, skateboardramp och mycket mer. Vår gymnastiksal är Sveriges äldsta gymnastiksal som fortfarande är i bruk.